Kun ikäihminen saa päivittäin ruokaa  mikä on maukasta ja ravitsevaa, muodostuu hänelle ruokahalua herättäviä, mielihyvää tuottavia ja virkistäviä tapahtumia arjen keskelle.

Ikäihmisten ravitsemussuositukset sekä arkiruokailut oikeassa arjessa eivät välttämättä aina kohtaa. Osa ikäihmisistä eivät jaksa tehdä itse ruokaa kotona, jolloin kotiin tuodut ruokapalvelut ovat ihan paikallaan ja energiaa säästyy silloin kaikkeen muuhun. Ruokaa tarvitaan joka päivä, tarpeeksi, jotta elimistö sekä mieli voivat hyvin. Se millaista ruokaa ikäihmiset syövät riippuvat myös paljon palveluntarjonnasta. Olen törmännyt eri yritysten palveluihin ja viime viikolla keskustelinkin pitkään yhden asiakkaani kanssa hänen ruokavaliostaan. Eniten asiakasta harmitti se, että ruokalajit eivät vaihdelleet tarpeeksi jonka vuoksi ruoka oli alkanut hieman kyllästyttämään. Ruoka tuodaan hänelle viikon välein, viikon ateriat kerrallaan. Ateriat ovat tyhjiöpakattuja, eivät sisällä salaattia ja lähes poikkeuksetta jälkiruokana on kiisseli. Kilpailutuksen vuoksi ruoka toimitetaan ja valmistetaan 160 km päässä Hämeenlinnasta.

Asiakas totesi halukkuutensa syödä jonain päivänä raakaruokaa. Ensin mietin tarkoittaako hän todella raakaruokaa mistä tälläkin hetkellä paljon mediassa puhutaan. Asiakas nimittäin upean ikänsä puolesta tietää paljon tämän päivän uutisista mm. Kankaanniemen kohusta sekä Aarnion oikeudenkäynnistä. Ajattelin, että hän ihan oikeasti tarkoittaa siis raakaruokaa. Kysymys oli kuitenkin salaatista, tomaatista, kurkusta sekä tuoreista kasviksista. Suunnittelimme eri salaatteja mitä voisin hänelle tehdä ja kuvassa onkin tämän päivän tuotos 🙂 Asiakas ihasteli salaatin värejä sekä esillepanoa (vaikkea tuo nyt vaikea ollut edes tehdä).

Tiedossa on, että ravinnolla on huomattava vaikutus ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn. Kun ravitsemustila on hyvä se nopeuttaa sairauksista toipumista, pitkittää kotona asumisen mahdollisuutta ja parantaa vireyttä sekä elämänlaatua. Tärkeää olisi ehkäistä ikääntyneen tahaton painonlasku, joka usein johtaa aliravitsemukseen. Lisäksi on tärkeää huolehtia erityisesti riittävästä energian, proteiinin, D-vitamiinin ja nesteen saannista. Tämän päivän D-vitamiini suositus ikääntyneelle on 20 mikrogrammaa vuorokaudessa ympäri vuoden.